Creative workshop of furniture restoration with disabled youngsters

CREATIVE WORKSHOP OF FURNITURE RESTORATION WITH DISABLED YOUNGSTERS

Δημιουργικό εργαστήρι αποκατάστασης επίπλων με τη συμμετοχή ΑμεΑ.


We don’t create any series, every object is unique.

Some knowledge about "do it yourself", some good tools and a bit if imagination are enough to give a second life to an old furniture.


THE ASSOCIATION IS NOT ACTIVE ANYMORE BECAUSE THE CREATORS MOVED BACK TO THEIR COUNTRIES.


Tuesday, January 5, 2010

article published in Palmorama magazine the 5th of december 2009



1. Πως γεννήθηκε η ιδέα για το εργαστήρι και από ποιους; Ποιος ήταν ο αρχικός σκοπός;
Η ιδέα γι αυτό το εργαστήρι γεννήθηκε από τον συνδυασμό διαφόρων παραγόντων. Πρώτα από όλα, καταλαβαίνουμε όλοι μας αυτές τις μέρες την σημασία της «πράσινης ανάπτυξης». Η ανακατασκευή παλιών επίπλεον έχει γίνει ήδη μόδα σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες όπως η Ισπανία και η Γαλλία από όπου προερχόμαστε (η Αϊνόα είναι φυσιοθεραπέυτρια από την Ισπανία και η Μύριαμ, κοινωνική εκπαιδεύτρια από την Γαλλία). Μπορούμε να επισκευάσουμε, να δώσουμε νέα μορφή, να ανασκευάσουμε και να προσαρμόσουμε στις απαιτήσεις του κάθε ενδιαφερόμενου παλιά έπιπλα στα οποία επί της ουσίας δίνουμε νέα πνοή ζωής. Το ξύλο ως ανθεκτικό υλικό με ιδιαίτερη αισθητική, είναι τέλειο για να υποστηρίξει και να εκφράσει κανείς την δημιουργικότητά του.
Από την άλλη, καθώς είμαστε εθελόντριες στην ΜΚΟ Tandem η οποία δραστηριοποιείται στον χώρο των παιδιών και νέων με αναπηρία, ξεκινήσαμε πέρυσι μαζί με κάποιους νέους με αναπηρία να ασχολούμαστε με την ανακατασκευή παλιών επίπλων και έδειχναν μεγάλο ενδιαφέρον. Από όσα παρατηρήσαμε αλλά και από την πρώτερη εμπειρία μας, θεωρούμε την ενασχόληση νέων με δημιουργικές χειρονακτικές εργασίες ως εξαιρετικής μορφής δραστηριότητα που εκτός από την ενίσχυση της δημιουργικότητάς τους προσφέρεται και ως ένας πολύ ευχάριστος τρόπος διαχείρισης του ελεύθερου χρόνου τους.
Τον περασμένο Απρίλιο , δημιουργήσαμε μια μικτή ομάδα ατόμων (με και χωρίς αναπηρία) και κάναμε αίτηση στην Νέα Γενιά για μια Ευρωπαϊκή επιχορήγηση του προγράματος Νέοι Εν Δράσει (Action 1.2, Youth Initiative) για να δημιουργήσουμε ένα εργαστήρι στην Γλυφάδα. Η κεντρική ιδέα ήταν το να μπορέσουμε να προσφέρουμε σε νέους της τοπικής κοινότητας με πνευματική ή/και σωματική αναπηρία την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε μια ευχάριστη, δημιουργική εργασία.

2. Πόσα παιδιά απασχολούνται σήμερα; Και σε τι ηλικίες κυμαίνονται;

Ανοίξαμε τις πόρτες μας στους νέους συμμετέχοντες λίγο πριν ένα μήνα και έως σήμερα, το εργαστήρι έχει καλωσορίσει 4 νέους από 17 – 30 ετών. Ευχόμαστε βέβαια να καλωσορίσουμε ακόμα περισσότερους συμμετέχοντες.

3. Πως λειτουργεί το εργαστήρι; Ποιες είναι οι προϋπόθεσεις για να εισέλθει ένα παιδί στον κόσμο των ξυλοκατασκευών;

Όταν γονείς νέων με αναπηρία επικοινωνούν μαζί μας, τους προτρέπουμε να πραγματοποιήσουν μια επίσκεψη στο εργαστήρι μας μαζί με το παιδί τους με σκοπό να τους εξηγήσουμε από κοντά ποιες είναι οι κύριες δραστηριότητές μας και ασφαλώς να έχουμε κι εμείς την ευκαιρία να γωρίσουμε τον καινούργιο/α υποψήφιο/α συμμετέχοντα/ουσα. Στην συνέχεια πραγματοποιούμε μια πρώτη δοκιμαστική συνεδρία για να δούμε και να εκτιμήσουμε τις ικανότητές του/της (ικανότητα συγκέντρωσης, αντιληπτική ικανότητα, λεπτή κινητικότητα κλπ) πριν του/της διαμορφώσουμε ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα. Συνήθως οργανώνουμε συνεδρίες διάρκειας 2 ωρών, μία ή δύο φορές την εβδομάδα. Το εργαστήρι διαθέτει στους συμμετέχοντές του ένα πολύ ελαστικό πρόγραμμα που προσαρμόζεται στην διαθεσιμότητα και τις ανάγκες του κάθε συμμετέχοντα/ουσας και της οικογένειας αυτών.

4. Τι είδους μαθήματα παραδίδεται στα παιδιά ώστε να αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις για να μπορούν να κατασκευάσουν ένα έπιπλο;


Η ανακατασκευή επίπλων στηρίζεται σε ορισμένες βασικές τεχνικές όπως αυτή του μωσαϊκού, του κολλάζ (με εδημερίδες, χαρτοπετσέτες κλπ) και του βαψίματος. Κατά την διάρκεια των συνεδριών, εξηγούμε αυτές τις τεχνικές στην πράξη στους συμμετέχοντες/ουσες οι οποίοι δουλεύουν μαζί μας. Η μέθοδος της δουλειάς μας έχει απόλυτο συσχετισμό με την πρακτική εξάσκηση αυτής. Συμπληρωματικά χρησιμοποιούμε κάποια βιβλία καθώς και το internet ως βοηθητικά εργαλεία για να δείξουμε παραδείγματα και σχετικές φωτογραφίες Πάντα κάποια από εμάς συνοδεύει τον συμμετέχοντα/ουσα σε κάθε εργασία. Στόχος μας, ο συμμετέχοντας/ουσα να εμπλακεί στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό σε ολόκληρη την διαδικασία της ανακατασκευής και διακόσμησης: από τον καθαρισμό του παλιού επίπλου εως την επισκευή του και την επιλογή χρωμάτων, βερνικιών και υλικών. Σκοπός είναι να δώσουν νέα πνοή σε ένα παλιό έπιπλο χρησιμοποιώντας την δική τους δημιουργικότητα ενώ θα απολαμβάνουν να περνάνε χρόνο στο εργαστήριο.




5. Τα παιδιά δουλεύουν σε ομάδες; Η συνεργασία συμβάλλει στην κοινωνικοποίηση τους;


Το εργαστήρι δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλο, επομένως δεν μπορούμε να έχουμε αυξημένο αριθμό συμμετεχόντων την ίδια στιγμή. Συνήθως εργαζόμαστε σε ομάδες των τεσσάρων. Δηλαδή δύο νέοι με αναπηρία που καθοδηγούνται από την κάθε μια από εμάς. Οι δραστηριότητες του εργαστηρίου μας είναι πολύ «νέες» για να μπορέσει να εκτιμήσει κανείς από τώρα τα αποτελέσματα στην αύξηση της ικανότητας κοινωνικοποίησης των συμμετεχόντων/ουσών σε αυτό, ωστόσο είμαστε απολύτως πεποισμένες ότι για τον καθένα και την καθεμιά μας είναι ζωτικής σημασίας η ευκαιρία να συμμετέχουμε σε δραστηριότητες εκτός οικογενειακού και σχολικού περιβάλλοντος.

6. Ποιο είναι το σημαντικότερο πράγμα που κερδίζει το παιδί μέσα από αυτή τη δραστηριότητα;

Θα λέγαμε ότι δεν υπάρχει «σημαντικότερο κέρδος» καθώς τα κέρδη από μια τέτοια ενασχόληση είναι πολλά, διαφορετικά και πολυεπίπεδα σύμφωνα πάντα με τις ιδιαίτερες ανάγκες και δεξιότητες του κάθε νέου/ας. Είναι ένα μείγμα βασισμένο στο να περνάνε την ώρα τους με χαρά, γνωρίζοντας νέους ανθρώπους και ανακαλύπτοντας έναν καινούργιο κόσμο έκφρασης και δημιουργικότητάς μαθαίνοντας και δείχνοντας δεξιότητες. Αποτέλεσμα αυτών, το έργο τους,μέσα από το οποίο θα ενισχύουν την αυτοεκτίμησή τους.

7. Έχει τύχει να εντυπωσιαστείτε πραγματικά από την κατασκευή κάποιου παιδιού; Από την αισθητική ή τη φαντασία του;


Ένας από τους στόχους μας είναι να κάνουμε τους συμμετέχοντες/ουσες να αναλάβουν πρωτοβουλίες επιλέγοντας αυτοί τα χρώματα και τα θέματα της διακόσμησης, γεγονός που δεν είναι εύκολο για πολλούς από αυτούς.
Κάποτε βρήκαμε ένα παιδικό αναπηρικό αμαξίδιο και αποφασίσαμε να ξύσουμε την παλιά του μπογιά και να το ξαναβάψουμε σε χρώμα μωβ. Αλλά ακόμα και μετά την βαφή του έμοιαζε σαν κάτι να λείπει. Στον συμμετέχοντα που βοήθησε στο βάψιμο αρέσουν πολύ οι πεταλούδες και θέλησε να ζωγραφίσει μερικές πάνω στο αμαξίδιο. Αυτό είναι αρκετά δύσκολο καθώς απαιτεί μεγάλη συγκέντρωση και ακρίβεια. Έτσι βρήκαμε αυτοκόλλητα πεταλούδων τα οποία κολλήσαμε μαζί με τον συμμετέχοντα πάνω στο μωβ αμαξίδιο και το αποτέλεσμα ήταν καλύτερο από αυτό που θα μπορούσαμε να έχουμε μόνες μας φανταστεί.

8. Αφού κατασκευαστεί ένα έπιπλο, π.χ μια καρέκλα, ποιο είναι το επόμενο βήμα;


Ετοιμάζουμε μια έκθεση για τα τέλη Φεβρουαρίου στην οποία όλοι οι συμμετέχοντες/ουσες θα παρουσιάσουν τις δημιουργίες τους. Καλούμε τις οικογένειες και την τοπική κοινωνία να υποστηρίξει αυτήν την πρωτοβουλία. Είναι ένα σημαντικό μέρος του εγχειρήματός μας να δώσουμε πρακτική αξία στην προσπάθεια -και το αποτέλεμα αυτής- των συμμετεχόντων/ουσών. Παράλληλα μια τέτοια έκθεση στοψεύει στην αναβάθμιση της εικόνας των ΑμεΑ μέσα από τις ίδιες τους τις δεξιότητες, στην τοπική τους κοινωνία και πέραν αυτής.

9. Tι θα λέγατε σε έναν γονέα που διστάζει να φέρει το παιδί του στο εργαστήριό σας;


Θα τους λέγαμε απλώς, επισκεφθείτε μας για να δείτε τι ακριβώς κάνουμε εδώ. Είναι αλήθεια ότι πολλοί γονείς δεν καταλαβαίνουν από την πρώτη στιγμή ακριβώς τι κάνουμε. Άλλοι θεωρούν μια τέτοιου είδους δραστηριότητα ανδρικής φύσης καθώς έχει να κάνει με χειρονακτική εργασία. Όμως δεν είναι καθόλου μια έμφυλη δραστηριότητα καθώς το σημαντικότερο κομμάτι της στο οποίο και εμείς επιμένουμε έχει να κάνει με την δημιουργικότητα. Προφανώς το καθάρισμα και η επισκευή αποτελούν μέρος της δραστηριότητας αλλά όχι το βασικότερο. Άλλωστε το ΞΥΛΟ-Nuevo είναι εργαστήριο και όχι ξυλουργείο.
Υπάρχουν επίσης γονείς οι οποίοι θεωρούν επικίνδυνο για το παιδί τους να χειρίζεται εργαλεία και μπογιές, αλλά όπως προαναφέραμε, προτεραιότητά μας είναι η ασφάλεια των παιδιών και γι αυτό είναι πάντα ένας εκπαιδευτής αφιερωμένος σε ένα παιδί.

10. Υπάρχει κάποια ελάχιστη οικονομική επιβάρυνση για την εγγραφή ατόμων στο εργαστήριο;


Όχι, η συμμετοχή είναι δωρεάν. Αυτό το πρόγραμμα είναι επιδοτούμενο με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Τα έξοδα του εργαστηρίου έχουν καλυφθεί έως και το τέλος Φεβρουαρίου. Ελπίζουμε στην διάρκεια του εγχειρήματός μας και γι αυτό έχουμε ήδη αρχίσει να ψάχνουμε για επιχορηγήσεις, χορηγούς και δωρεές για να μπορέσουμε να καλύψουμε τα μελλοντικά μας έξοδα.




«Το σχέδιο αυτό χρηµατοδοτήθηκε µε την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δηµοσίευση [ανακοίνωση] δεσµεύει µόνο τον συντάκτη της και η Επιτροπή δεν ευθύνεται για τυχόν χρήση των πληροφοριών που περιέχονται σε αυτήν.»

No comments:

Post a Comment